کد خبر : 35168
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1400 - 15:24

اهمیت بهبود روابط تهران-ریاض برای منطقه از نگاه یک شبکه چینی

اهمیت بهبود روابط تهران-ریاض برای منطقه از نگاه یک شبکه چینی

یک شبکه چینی در تحلیلی با اشاره به این که آمریکا جایگاهش را در منطقه از دست داده است و کشورهای منطقه دیگر به آن اعتمادی ندارند، اهمیت تداوم مذاکرات میان ایران و عربستان و بهبود روابط این دو کشور را تشریح کرد.  شبکه چینی سی. جی. تی. ان در گزارشی درباره اهمیت بهبود روابط

اهمیت بهبود روابط تهران-ریاض برای منطقه از نگاه یک شبکه چینی

یک شبکه چینی در تحلیلی با اشاره به این که آمریکا جایگاهش را در منطقه از دست داده است و کشورهای منطقه دیگر به آن اعتمادی ندارند، اهمیت تداوم مذاکرات میان ایران و عربستان و بهبود روابط این دو کشور را تشریح کرد.

 شبکه چینی سی. جی. تی. ان در گزارشی درباره اهمیت بهبود روابط تهران-ریاض نوشت: انتظار می رود ایران و عربستان سعودی، رقبای منطقه‌ای، به توافق‌هایی در مذاکرات مصالحه‌جویانه اخیرشان در راستای ایجاد اعتماد و پایان بخشیدن به خصومت ها دست یافته اند و انتظار می رود روابطشان را بهبود ببخشند.
سی. جی. تی. ان افزود: طبق گفته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، مذاکرات بیشتری برای بهبود روابط لازم است اما مذاکراتی که در جریان است، در مسیر درستی پیش می روند و پیشروی  «خوبی» داشته اند. فیصل بن فرحان، همتای ایرانی او نیز  تایید کرد که کشورش اولین دور مذاکرات مستقیم را ماه گذشته با دولت جدید ایران داشته است و ابراز امیدواری کرد ایران مبنایی‌ای برای پرداختن به مسائل حل نشده پیشنهاد کند.
این شبکه در ادامه می نویسد: دست کم، اگر این دو کشور همسایه نسبت به گذار به منطقه ای که برای همگان با ثبات بماند، امیدی دارند، به ویژه برای یمن و سوریه، زمان آن رسیده است بر گفتمان و آنچه واقعا به شیوه ای عقلانی و واقع گرایانه تحقق آن امکان پذیر باشد، متمرکز شوند. همچنین، اقداماتی از سر حسن نیت به منظور از بین بردن بی اعتمادی حاکم بر طرفین حائز اهمیت هستند.
در ادامه این گزارش آمده است: ایران و عربستان سعودی در زمینه مناقشه های یمن و سوریه در مقابل یک‌دیگر قرار دارند. این موضوع مذاکرات ادامه را به نفع این دو کشور جنگ زده می کند. در بهترین حالت، این گام رو به جلوی دیپلماتیک ممکن است الگویی برای دیگر کشورهایی باشد که در آرزوی خروج از وضعیت ورشکسته ای هستند که غرب بر آن ها اعمال کرده است.
این شبکه چینی علاوه بر این، مطرح می کند: بنابراین، جای تعجب ندارد که دولت جدید ایران تحت ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی، دیپلماسی منطقه ای را نسبت به دیگر مسائل مانند حل و فصل مناقشه ی هسته ای با آمریکا در اولویت قرار می دهد. تهران عجله ای برای احیای توافق هسته ای ندارد، بلکه روی سیاست خارجی اش در منطقه متمرکز است.
سی. جی. تی. ان همچنین در گزارشش آورده است: این ممکن است با سیاست جو بایدن،  رئیس جمهور آمریکا در زمینه افغانستان  و جنگ شکست خورده آمریکا در این کشور نیز مرتبط باشد. بسیاری از کشورهای منطقه که به حمایت واشنگتن باور داشتند، به صف شلوغ متحدان وانهاده و آزرده ملحق شده اند. فاجعه ی امپریالیستی و روی آوردن به آسیا موجب دل سرد شدن بسیاری از کشورها از اعتماد به حرف ها و تعهدات واشنگتن شده است. به نتیجه می رسیم آمریکا جایگاه خود در منطقه را از دست داده است و دیگر نمی تواند مورد اعتماد قرار بگیرد.
این گزارش همچنین مطرح می کند: در چنین شرایطی، این که تهران و ریاض گفتمانشان را از سر می گیرند و در سیاست ها و برنامه های منطقه ای شان به ویژه در سوریه و یمن  تجدید نظر می کنند، کار درستی است. آمریکا هیچ کاری برای حل شدن مناقشات منطقه ای آن ها نخواهد کرد. رهبری ضعیف و تاثیر دل سرد کننده آن بر منطقه باعث عدم برقراری نظم در منطقه و عدم کاهش تنش ها در آن شد. حالا به خود کشورهای منطقه بستگی دارد که عنان امور را به دست بگیرند تا بتوانند مشکلاتشان را حل کنند.
این شبکه می افزاید: مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی می تواند از طریق ایجاد گفتمان با حامیان اصلی شبه نظامیان حوثی، به حل کردن بحران یمن کمک کند. برای ایران هم روابط خوب با ریاض موجب عادی سازی روابط با کشورهای عربی و هموار کردن مسیر دور زدن تحریم های آمریکا می شود. به همان اندازه هم حمایت کشورهای عربی نقش مهمی در پایان دادن به درگیری سوریه خواهد داشت.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: کشورهای دیگر نیز باید به این نتیجه برسند که آن ها همیشه با ایران همسایه خواهند بود و آمریکا همیشه از آن ها حمایت نخواهد کرد. بدون گفتمان و توافق، هیچ صلح و امنیتی در منطقه در کار نخواهد بود. مسیر سختی پیش رو است اما انجام پذیر می باشد و طی کردن آن برای رسیدن به نتایج ملموس ضرورت دارد.
سی. جی. تی ان ادامه داد: بی چون و چرا، برای عربستان و دیگر کشورها در منطقه، عواملی از جمله سقوط حاکمیت قبلی افغانستان، شکست تحریم ها و فشار دیپلماتیک، بحران سوریه و یمن و تغییر جهت در تمرکز آمریکا نسبت به آسیا، به این معناست که دیپلماسی تنها راه رو به جلو در زمینه ایران است.
منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

خرید رپورتاژ آگهی

رله پیلز

روتاری انکودر

آموزش تصويري چسباندن زيرنويس

رپورتاژ رایگان

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح